Malaysia Protes Keras, Pemain Vietnam Tak Kena Sentuh Tapi Penalti

  • Bagikan
Turkey


“Cek videonya. Benar-benar kontroversial. “Wasit ngantuk,” kata netizen Malaysia. IG wasit diserbu.”

TOPNEWS.MY.ID – Akun instagram wasit laga kualifikasi Piala Dunia 2022 zona Asia TOPNEWS.MY.ID Malaysia lawan Vietnam Ryuji Sato diserbu netizen Malaysia. Mereka kecewa keputusan kontroversial wasit Jepang itu yang memberi penalti untuk Vietnam.

Malaysia takluk 1-2 dari Vietnam di Stadion Al Maktoum, Dubai. Pada babak pertama pasukan Tan Cheng Hoe lebih mendominasi pertandingan dibandingkan saat melawan Uni Emirat Arab (UEA) sebelumnya.

Namun Malaysia kebobolan lebih dulu menit ke-27 ketika striker Vietnam Nguyen Tien Linh dengan mudah menyundul bola untuk mengubah skor menjadi 1-0.

Babak kedua Cheng Hoe memasukkan Nazmi Faiz, Akhyar Rashid, Arif Aiman, dan Liridon Krasniqi.

Masuknya pemain yang terlibat jelas berdampak pada mesin penyerang ketika pemain naturalisasi ketiga negara itu Guilherme De Paula berhasil menyamakan kedudukan melalui tendangan penalti pada menit ke-73.

Namun, kegembiraan Malaysia dalam misi mengumpulkan tiga poin penting tidak berlangsung lama ketika Vietnam dihadiahi tendangan penalti kontroversial yang dieksekusi oleh Que Ngoc Hai tujuh menit sebelum babak kedua berakhir.

Kedudukan tersebut bertahan hingga peluit akhir dibunyikan.

Seusai laga laman instagram dipercayai milik Ryuji Sato dihujani beribu komen negatif.

Hal ini kerana pendukung Harimau Malaya tidak puas dengan keputusan wasit memberi penalti kepada Vietnam.

Lebih dari 5.000 netizen Malaysia meninggalkan komentar negatif dan rasa tidak puas hati di foto milik Sato di instagramnya.

Jelas sekali, pendukung Malaysia tidak berpuas hati hukuman penalti tidak sepatutnya diberikan kepada Vietnam karena tidak ada sentuhan dari pemain Malaysia Brendan Gan hingga menyebabkan pemain Naga Emas Nguyen Van Toan jatuh di dalam kotak penalti.

Seorang netizen adilishah ingin wasit bertanggung jawab terhadap kekalahan Malaysia hingga menutup peluang untuk melangkah ke putaran selanjutnya Piala Dunia 2022.

“Lain kali tengok betul reff..video tunjuk tak kena pun kaki..Malaysia kalah dan perlu tanggung sebab salah beri penalti,” katanya.

“Husnuzon jela…ref nie mungkin dia ngantuk dan berapa hari tak taidur tu yang jadi buta sekejap,” kata netizen lain dalam bahasa Melayu.

(moneig noor fitria syaharani/mon)



  • Bagikan

Tinggalkan Balasan